Wet zorg en dwang
De Wet zorg en dwang regelt de rechten rondom onvrijwillige zorg voor onder andere mensen met dementie.
Nee, tenzij
De Wet zorg en dwang is erop gericht om onvrijwillige zorg te voorkomen. De kern van de wet is ‘Nee, tenzij’ en sluit daarmee naadloos aan op de visie van Wonen bij de Familie: zorg moet zoveel mogelijk op vrijwillige basis plaatsvinden. Onvrijwillige opname is niet mogelijk binnen Wonen bij de Familie.
Onvrijwillige zorg
Soms kunnen mensen met dementie niet goed (meer) zelf inschatten wat goed voor hen is. De Wet zorg en dwang voorziet dan in een aantal mogelijkheden om toch zorg te bieden die noodzakelijk is. Dat is alleen het geval als vrijwillige zorg niet mogelijk is en het echt niet anders kan. Als wij onvrijwillige zorg leveren, is dat altijd zo kort mogelijk en alleen als minder ingrijpende alternatieven onvoldoende uitkomst bieden. Of als de veiligheid van de bewoner of mensen in de omgeving in gevaar is.
Als onvrijwillige zorg toch noodzakelijk is, dan doorlopen we binnen Wonen bij de Familie het stappenplan uit de Wet zorg en dwang. In dit stappenplan wordt persoonsgericht gekeken naar de bewoner.
Stap 1 – De Locatiecoördinator zorg overlegt met minstens één deskundige van een andere discipline of er andere mogelijkheden zijn voor vrijwillige zorg.
Stap 2 – Zijn er geen andere mogelijkheden? Dan komen er uitgebreidere overleggen met onder andere een deskundige van een andere organisatie.
Stap 3 – Als het echt niet anders kan, komt in het zorgleefplan te staan dat onvrijwillige zorg noodzakelijk is. Hiervoor moet de Wzd-functionaris toestemming geven.
Stap 4 – Elk halfjaar wordt de inzet van de onvrijwillige zorg geëvalueerd.
Als een bewoner niet begrijpt wat onvrijwillige zorg is en zich niet verzet, moet in de volgende situaties altijd het stappenplan worden doorlopen:
- Medicatie die het gedrag of de vrijheid beïnvloed en niet volgens de professionele richtlijnen wordt voorgeschreven
- Beperking van de bewegingsvrijheid
- Insluiting
Gedurende het hele traject van onvrijwillige zorg rapporteren wij hierover in het elektronisch cliëntdossier van de betreffende bewoner.
Cliëntenvertrouwenspersoon
Als je als bewoner of vertegenwoordiger een vraag, een klacht of een probleem hebt over onvrijwillige zorg dan kan je contact opnemen met de cliëntenvertrouwenspersoon (CVP). Bijvoorbeeld als je het gevoel hebt dat je iets wil maar het niet mag, of andersom.
Wat doet een cliëntenvertrouwenspersoon?
- Zij luistert naar uw verhaal
- Zij helpt u woorden te geven aan uw vragen of twijfels
- Zij helpt u bij het zoeken naar een oplossing
- Zij legt uit wat uw rechten zijn
- Zij ondersteund u in gesprekken met de zorg
- Zij helpt u als u een klacht wilt indienen
De cliëntenvertrouwenspersoon is onafhankelijk en niet in dienst van WBDF. Alles wat u vertelt is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld met anderen tenzij u daarvoor nadrukkelijk toestemming geeft. U (of uw vertegenwoordiger) kan een cliëntenvertrouwenspersoon bellen, whatsappen, mailen of aanspreken als zij op bezoek is. Deze hulp is helemaal gratis.
Wie is uw cliëntenvertrouwenspersoon?
Ome Jan
Ik ben Rita van den Brink. Ik ben de cliëntenvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg voor Zorgvilla Ome Jan. U kunt mij bereiken via ritavandenbrink@stemgever.nl of 0634114902.
Tante Clasien
Ik ben Mathilde Oosterveld. Ik ben de cliëntenvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg voor Zorghuis Tante Clasien. U kunt mij bereiken via mathildeoosterveld@stemgever.nl of 06-82531964.
Klachtenprocedure Onvrijwillige zorg
Heeft u een klacht die te maken heeft met onvrijwillige zorg of met de invulling van de Wet zorg en dwang en komt u er met de zorgaanbieder niet uit? Dan geldt hiervoor een specifieke klachtenprocedure. WBDF is hiervoor aangesloten bij Quasir.
Deze klachten kunnen gaan over:
- Een beslissing over de wilsonbekwaamheid
- Toepassing van onvrijwillige zorg
- Het niet naleven van het overeengekomen zorgleefplan
- Over het bijhouden van een dossier met betrekking tot onvrijwillige zorg
U kunt uw klacht schriftelijk in dienen via:
E-mail: klachtencommissie@quasir.nl
Telefoon: 085-4874012
Post: Quasir, t.a.v. afdeling klachtenbemiddeling, Postbus 1021, 7940 KA Meppel.
Deze commissie beoordeelt klachten over onderwerpen die in deze wet worden genoemd. De procedure hiervoor staat beschreven in het reglement klachtencommissie Wzd.
Als uw klacht geen betrekking heeft op de toepassing van de Wet zorg en dwang? Dan kunt u de algemene klachtenprocedure van WBDF aanhouden. (naar klachtenprocedure verwijzen op website)
Waar kan ik meer informatie vinden?
- https://www.dwangindezorg.nl/wzd
- https://informatiepuntwzd.nl/
- www.vilans.nl/wat-doen-we/projecten/wet-zorg-en-dwang
Waar kan ik terecht met vragen?
U kunt met al uw vragen over dit onderwerp terecht bij de Locatiecoördinator Zorg of bij de cliëntenvertrouwenspersoon.